U bent hier

5 Gouden tips om van Ad hoc naar Advanced Analytics te gaan

Je kent het wel: "Data is het nieuwe goud", of "Data is de nieuwe olie.", "Algoritmes zijn belangrijker dan ooit." en "Met behulp van data kan enorme winst behaald worden." Allemaal veelbelovende uitspraken. Maar als je naar je eigen omgeving kijkt, ben je al blij om op de juiste momenten de juiste data beschikbaar te hebben. Hoe kom je nu echt een stap verder? Hier zijn 5 tips om van dagelijkse ad hoc-vragen een stap verder te zetten in de richting van advanced analytics.

1.      Voorkom vastlopen in dagelijkse lijstjes

Als je doet wat je altijd al deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg. Het BI of data-team heeft doorgaans dagelijks al een set aan werkzaamheden. Beheer van de bestaande omgeving, aanvragen voor datasets, lopende projecten etcetera. Creëer ruimte. Automatiseer processen slimmer of beleg ze buiten het team. Kijk of er in de aanvragen een lijn te ontdekken is. Vaak zijn ad hoc dataverzoeken te verminderen door meer of andere informatieproducten aan te bieden. Deze beweging geeft het data-team meer lucht.

2.      Geef aandacht aan de self service mogelijkheden van de tools

Het data-team kan ook meer tijd beschikbaar krijgen door de self-service mogelijkheden van de aanwezige tools beter te laten benutten door gebruikers. Vaak zijn gebruikers zeker in staat om zelf filteringen in data te maken of databewerkingen te doen. Voorkom echter dat er wildgroei in het gebruik van data ontstaat, ondersteuning van de eindgebruikers is daarom zeker punt van aandacht. Bijvoorbeeld door ieder kwartaal een interne cursus datagebruik aan te bieden en ervaringen tussen gebruikers uit te wisselen.

3.      Definieer duidelijke doelen en zorg voor verantwoordelijken.

Het is onmogelijk om in het wilde weg aan de slag te gaan met advanced analytics. Definieer duidelijke doelen. Kijk hiervoor naar de doelstellingen of huidige uitdagingen binnen uw instelling. Een duidelijk doel houdt ook de focus vast van de betrokkenen. Zorg daarnaast voor een of meer verantwoordelijken per aandachtsgebied zodat advanced analytics daadwerkelijk van de grond komt.

4.      Start klein, denk groot

Voorkom dat binnen de organisatie advanced analytics op 1 plek tot in de perfectie gebruikt wordt en dat andere plaatsen sterk achterlopen. Start met een pilot of een proof-of-concept. Denk ondertussen ook na hoe andere organisatie-onderdelen aan zouden kunnen haken of hoe ze bij een volgende stap mee kunnen doen.

5.      Maak resultaten en de behaalde winst zichtbaar

De weg van ad hoc vragen over data naar het inzetten van advanced analytics is een grote verandering voor organisaties. Het is belangrijk om de winst van de analyses zichtbaar te maken, om daarmee aan te tonen dat deze inzichten daadwerkelijk waardevol zijn voor de organisatie. Dit levert draagvlak op, maar vaak ook ideeën voor nieuwe analyses.

Natuurlijk zijn deze 5 tips maar een greep uit de aandachtspunten die er zijn om meer waarde te halen uit uw data. Uiteindelijk is iedere organisatie uniek en daarmee ook het plan om tot succesvolle inzet van Advanced Analytics te komen. Ik denk graag met u mee!