U bent hier

Robotic Process Automation als logische volgende procesoptimalisatie tool

RPA is een logische, volgende ontwikkeling voor zorgorganisaties om verder processen te optimaliseren. Na de implementaties van een EPD/ECD, ERP en roostersysteem zijn er nog steeds processen en taken die onnodig administratieve last met zich meebrengen. RPA, of Robotic Process Automation, is een bewezen oplossing waarmee snel arbeidstijd kan worden bespaard. Dit is van grote waarde, gezien de personele schaarste in de zorg. Ann Ouvry, directeur van D&A medical group, vertelt hoe RPA naadloos aansluit bij de visie van D&A.

RPA wordt al vele jaren toegepast in grote administratieve organisaties, waaronder banken, verzekeringsmaatschappijen en gemeenten. Gartner noemt RPA dit jaar als strategische technologische trend voor 2021. Niet alleen omdat het een technologie is waarmee je echt arbeidskrachten kan besparen. “In de zorg, middenin deze coronacrisis, waarbij extra zorgvuldig naar investeringen moet worden gekeken, is RPA een investering die op korte termijn tijd en kosten bespaart.” stelt Ann Ouvry.

De toegevoegde waarde van RPA binnen procesoptimalisatie

Binnen ziekenhuizen zien we na de implementatie van het EPD dat er nog steeds administratieve processen zijn die geoptimaliseerd kunnen worden. Binnen GGZ- en care-instellingen zien we een gefragmenteerd ICT-landschap. Door het gebruik van vele diverse applicaties worden gegevens nog steeds veelvuldig overgetypt van de ene applicatie naar de andere. De kans op fouten is hier aanwezig, het kost veel tijd en deze handelingen worden door zorgprofessionals als ballast ervaren. Door deze repetitieve administratieve taken te automatiseren met behulp van software robots kunnen medewerkers weer focussen op de activiteiten waarvoor ze zijn opgeleid.

“RPA is één van de tools die we toepassen om processen te optimaliseren. We nemen het proces als uitgangspunt en bekijken waar RPA zinvol is en waar niet. We kijken dus breed naar het stroomlijnen van processen en kiezen bij voorkeur voor een duurzame oplossing door beter gebruik van de  applicaties. Daar waar dit niet lukt, of enkel tegen hoge kosten, kan RPA vaak soelaas bieden.” vertelt Ann Ouvry.

Wat onderscheidt D&A van een generieke RPA aanbieder?

“Wij zijn gewend om bedrijfskritische applicaties te implementeren binnen zorgorganisaties. Zo gaan we met software robots ook te werk.” vult Ann Ouvry aan. ”We kennen de zorg. We kennen de processen. Ook al zijn de software robots relatief kleine programma’s, wij zorgen voor een gedegen en bewezen aanpak die klanten van ons gewend zijn.”

Niet alleen doen we een gedegen procesanalyse vooraf, we zorgen ervoor dat de software robot zorgvuldig getest wordt en leveren een dashboard om de activiteiten die de robot uitvoert te monitoren. Hierdoor is het voor de organisatie transparant wat de software robot doet. Dus zijn er processen binnen jouw afdeling waar veel repetitief handmatig werk is, denk dan ook eens aan Robotic Process Automation. 

Meer weten over RPA?

Op 22 april 2021 organiseert D&A een webinar ‘Succesvol starten met RPA in de zorg’. U kunt zich hiervoor HIER aanmelden.

Download onze whitepaper ‘Software robots als versneller van innovatie’.