U bent hier

Robotic Process Automation in de zorg

De digitalisering van onze maatschappij gaat hard, een modernisering die zijn weerga niet kent. Het is een ontwikkeling die vrijwel alle disciplines van het maatschappelijke stelsel raakt, zo ook de zorg. Het is niet verwonderlijk dat zorginstellingen bij deze digitale transitie hulp kunnen gebruiken. D&A medical group heeft al twintig jaar als doel om die hulp te bieden, enerzijds om te faciliteren bij zorg-specifieke automatiseringsvraagstukken en deze te implementeren, anderzijds om te adviseren over de slimme en optimale inzet van informatie en digitale technologie. Robotic Process Automation (RPA) is een volgende ontwikkeling die zorginstellingen kan helpen om het hoofd te bieden aan de toenemende zorgvraag en personele krapte. Sebastiaan van Buuren en Harm Arnoldussen vertellen meer.

“Zorgprofessionals besteden dagelijks 35 tot 40% van hun tijd aan administratief werk. Denk bijvoorbeeld aan administratieve handelingen zoals gegevens overtypen of  het invullen van formulieren. RPA zorgt ervoor dat repeterende, tijdrovende processen automatisch worden uitgevoerd. Hierdoor bespaar je arbeidstijd en kunnen medewerkers zich richten op werkzaamheden die er echt toe doen en waar hun expertise voor nodig is”, vertelt Arnoldussen.

Wat is RPA specifiek?

De naam van RPA geeft de essentie van de digitale oplossing weer: het automatiseren van processen aan de hand van een softwarerobot. “RPA automatiseert verschillende taken, zoals herhaalde gegevensinvoer, uitvoeren van standaard controles, versturen van standaard berichten, etcetera. In veel organisaties worden deze taken nog handmatig verricht door ondersteunend personeel maar ook door zorgprofessionals. ”, vertelt Van Buuren. Arnoldussen vult aan: “RPA neemt deze taken over van  medewerkers zodat zij zich kunnen richten op werkzaamheden die er echt toe doen.”

Daarnaast biedt RPA ook inzicht in het werkelijk functioneren van uw systemen. “Met dat inzicht kunt u bepalen waar koppelingen tussen systemen eventueel mogelijk zijn, waar u efficiënter kunt werken en hoe processen als geheel beter, nauwkeuriger, eenduidiger en vaak sneller kunnen verlopen”, stelt Van Buuren.

Waarom u RPA zou gebruiken?

“RPA leent zich uitstekend voor een kwalitatieve en kwantitatieve business case”, deelt Arnoldussen, waarmee hij doelt op het besparen van kostbare tijd van (zorg)personeel op werkzaamheden die vervangen worden door een bot. Bovendien wordt het door de bot overgenomen werk sneller, beter en efficiënter uitgevoerd en is de bot in staat 24 uur per dag te ‘werken’. De ontzorging door de bot stelt medewerkers daarnaast in staat de focus te verleggen naar het primaire zorgproces, de zorg voor patiënten. En om hen is het D&A Medical Group allemaal te doen.

“RPA heeft niet alleen waarde voor de zorg”, benadrukt Van Buuren. “Ook stafafdelingen als Zorgadministratie, Finance, Inkoop, HR en zelfs ICT kunnen bepaalde processen betrouwbaarder en efficiënter uitvoeren door het gebruik van softwarerobots. D&A is gespecialiseerd in IT-toepassingen voor het zorgproces. Met RPA hebben we een technologie in handen waarmee we zorginstellingen in de volledige breedte kunnen helpen om arbeidstijd te besparen en taken efficiënt en accuraat uit te voeren.”  RPA is gemakkelijk in te passen in het bestaande applicatielandschap en de investering verdient zich in korte tijd terug.

Meer weten over RPA?

Download HIER onze whitepaper.